Oikeus korjaukseen on yhä tärkeämpi korjausten mahdollistamiseksi
Oikeus korjaukseen: siitä on tulossa yhä tärkeämpi aihe autoteollisuudessa. Ja se ei ole yllättävää, koska osat ovat olleet niukkoja tai niitä ei ole saatavilla viime vuosina. Lisäksi elektroniset komponentit on nyt salattu, joten ongelman ratkaiseminen ilman valmistajan tukea on lähes mahdotonta. Voisiko ratkaisu olla uudessa lainsäädännössä? Perehdymme korjausoikeuden nykyiseen tilanteeseen!
Mitä korjausoikeus oikein tarkoittaa?
Viime vuosina Korjausoikeutta tukeva liike on jatkanut kasvuaan. Korjausoikeus on filosofia, jonka avulla ihmiset voivat korjata (elektroniset) laitteet ja muut tavarat itsenäisesti vian sattuessa. Jotta tämä olisi mahdollista, useita nykyisiä rajoituksia on poistettava Korjausoikeuden mukaisesti:
- Suunnittelun rajoitukset
- (Salattu) ohjelmisto
- Varaosien rajoitukset
- Korjattavuutta koskevan viestinnän puute
Korjausoikeuden taustalla oleva ajatus on selkeä: vaihtamisen edistäminen uudella, mikä johtaa kestävämpään talouteen, vähemmän (elektroniikka)jätteeseen ja alhaisempiin kustannuksiin. Tämä on tietysti aihe, joka on ollut korkealla autoteollisuuden asialistalla jo vuosia ja on siksi yksi tämän oikeuden edistäjistä. Ja se ei ole yllättävää: noin 80 prosenttia eurooppalaisista autoyrityksistä ei ole merkkijälleenmyyjiä, joilla on hyvä tuki autonvalmistajalta.
Suurin osa autoyrityksistä toimii itsenäisesti ja ovat siksi erittäin riippuvaisia autonvalmistajien ja asiantuntijoiden työkaluista ja osista monimutkaisten korjausten suorittamisessa. Ja jos nämä valmistajat eivät tarjoa pääsyä jälkimarkkinoille, monopoliasema syntyy hitaasti. Lisäksi tämä tilanne vahvistuu entisestään, koska osat on nykyään usein liimattu ja salattu autoissa. Kun yhdistät tämän siihen, että itse tuotteiden teknologiasta tulee yhä monimutkaisempi, ymmärrät, että korjauksen tarjoaminen vaihtoehtona on nykyään erittäin vaikeaa.
Uusi korjauslaki
Vaikka korjausoikeus ei ole vielä itsestään selvä, tarve uudelle lainsäädännölle kasvaa. Ja ensimmäiset askeleet tässä suhteessa otti Euroopan parlamentti vuonna 2020, mikä teki varaosista paljon enemmän korjausasiantuntijoiden saatavilla. Vuotta myöhemmin (2021) Euroopan unioni seurasi uutta lainsäädäntöä, jonka mukaan yritysten oli tehtävä laitteistaan kestävämpiä ja tarjottava varaosia jopa kymmenen vuoden ajan valmistuspäivästä. Nämä määräykset otettiin käyttöön valaisimia, pesukoneita, astianpesukoneita ja jääkaappeja varten. Hieno askel oikeaan suuntaan.
Ranska on nyt paljon muuta Eurooppaa edellä. He ovat johtajia korjausoikeuden alalla. "La loi anti-gaspillage pour une economie -kiertokirje" on ollut voimassa Ranskassa jo useita vuosia. Tämä tarkoittaa, että elektroniset tuotteet on varustettava etiketillä. Tämä pistemäärä ilmaisee tuotteen korjattavuuden asteikolla 1-10. Useat kriteerit ovat tärkeitä tässä, mukaan lukien varaosien saatavuus ja kustannukset.
Kuluttajat etsivät myös vaihtoehtoa uudelle
On siis selvää, että jotkut asiat ovat muuttuneet viime vuosina. Eurobarometri-tutkimuksen mukaan 79 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista uskoo, että valmistajat pitäisi velvoittaa laillisesti yksinkertaistamaan mahdollisuutta korjata tai vaihtaa elektroniikkalaitteita. Yhä useammat valmistajat käyttävät osien korjattavuutta ainutlaatuisena myyntivalttina.
Kunnostusteollisuuden johtavana yrityksenä ACTRONICS jatkaa lujasti työtä tarjotakseen kestävän ja kustannustehokkaan vaihtoehdon uusille osille tänään, huomenna ja tulevaisuudessa. Olemme vakuuttuneita siitä, että kiertotalouden merkitys kasvaa jatkuvasti.